niedziela, grudzień 22, 2024
wtorek, 03 sierpień 2010 15:22

The Fork w wykonianiu [MINUS 20] collective

Paul Eluard napisał kiedyś: „Kobieta jest piękniejsza niż świat, w którym żyję, zamykam więc oczy”. W tym duchu [Minus 20] ma zaszczyt zaprezentować swoje debiutanckie przedstawienie The Fork – podróż do centrum niewyjaśnialnego.

W skład kolektywu wchodzi dwoje polskich artystów działających pod szyldem Harakiri Farmers: Dominika Knapik, aktorka/tancerka/choreografka i Wojtek Klimczyk,  reżyser/dramaturg, a także Kenneth Flak, norweski tancerz/choreograf i David Chazam, francuski kompozytor/muzyk/wynalazca. W The Fork eksplorują oni świat miłosnego banału w poszukiwaniu tego, co kryje się w jego cieniu, zgodnie z zasadą, że gdy długo się patrzy, zawsze coś się znajdzie. To tak, jak w filmie Imperium kontratakuje - wymaga czasu odkrycie, że jedna z asteroid jest butem, a inna ziemniakiem. Z miłością bywa podobnie. Jeśli uparcie się w nią wpatrzyć, zaczyna wyglądać jak ziemniak.
W The Fork nie znajdziemy wyszukanych psychologicznie treści, ani dobrze postawionych socjopolitycznych diagnoz. Strategia jest zupełnie inna. Prosta, zaczerpnięta od poetów-surrealistów i komików-absurdystów – najpierw strzelaj, a potem szukaj celu. Wszak zawsze jakiś się znajdzie na linii strzału.
Wierząc, że zasada anything goes jest najlepszą metodą badawczą, [Minus 20] tworzy spektakl będący mieszanką tańca, teatru, musicalu, mimu i komedii typu stand-up. Popowe piosenki, intensywna fizyczność, hałas, dwadzieścia różowych palców – wszystko to jest w spektaklu! Widzowie śledzą historię Andżeliki i Wilbura, dwóch pokrewnych dusz, które, jak się okazuje, wcale nie są sobie pokrewne. Bohaterowie spotykają się, krzyżują, współpracują. Z kim i dlaczego? Odpowiedzi są tylko częściowe, a motywacje niejasne. Ale to nie odpowiedzi szukają artyści. Historia nigdy nie jest bowiem w historii, ale w tym, co się z nią robi. Dlatego to, co [Minus 20] pokazuje na scenie to obrazy, fragmenty, sugestie, z którymi każdy widz może zabawić się tak, jak mu się podoba. Nie oznacza to, że The Fork to zwierzę pozbawione kręgosłupa. Po prostu kręgosłup wciąż się skręca i wygina.
Paul Eluard napisał kiedyś: „Słonie są zaraźliwe”. W tym duchu [Minus 20] ma zaszczyt przedstawić swoje debiutanckie przedstawienie The Fork - podróż do centrum... widelca.

[MINUS 20] collective:

reżyser dramaturgiczny: Wojtek Klimczyk
reżyserka choreograficzna: Dominika Knapik
reżyser choreograficzny: Kenneth Flak
reżyser muzyczny: David Chazam
występują : Dominika Knapik, Kenneth Flak & David Chazam

KENNETH FLAK jako aktor i muzyk zaczął występować w wieku 18 lat w rodzinnej Norwegii. Był współzałożycielem i szefem młodzieżowej grupy teatralnej Zork Zcene. W tym czasie uczył się też reżyserii w prestiżowej Norweskiej Akademii Teatralnej. Studiował filozofię w Oslo, by porzucić ją dla Amsterdamu, gdzie w Akademii Sztuki zgłębiał mim i teatr fizyczny. Po roku nauki zaczął brać udział w licznych projektach tanecznych i przeniósł się na wydział tańca współczesnego, łącząc studia z występami. Jego niemal akrobatyczny styl zakorzeniony jest zarówno w technikach tańca współczesnego, jak i w sztukach walki (od 2005 roku posiada czarny pas ninjutsu) oraz zgłębianym przez lata aktorstwie (od mimu po metodę Stanisławskiego).

HARAKIRI FARMERS to kolektyw artystyczny założony przez Dominikę Knapik i Wojtka Klimczyka. Z założenia jest to oddolna inicjatywa mająca na celu stworzenie platformy porozumienia między artystami z różnych dziedzin sztuki. Kolektyw nie ma lidera, siedziby ani dofinansowania. Pierwszy projekt Farmerów - performance teatralny na pływalni zatytułowany Keret na podstawie opowiadań Edgara Kereta wygrał konkurs „Nowe Sytuacje” podczas festiwalu Malta 2008. Najnowszym projektem grupy jest spektakl The Fork zrealizowany z Kennethem Flakiem, norweskim choreografem i tancerzem oraz Davidem Chazarem, francuskim kompozytorem i muzykiem.

[MINUS 20] collective wystąpi w tym roku na AVANT ART FESTIVAL "Norwegia" który odbędzie się we Wrocławiu w dniach 24-26 września oraz 1-3 października 2010 r.